باند فرکانسی LTE

امروزه گسترش انواع خدمات مبتنی بر اینترنت مانند رسانه های اجتماعی، تلوزیون های اینترنتی و بازی های آنلاین باعث گردیده هر روز برای اتصال به اینترنت پر سرعت نیاز بیشتری احساس می شود. در حال حاضر جدید ترین نسل فعال اتصال بی سیم موبایل، (LTE 4G) نام دارد و نسل چهارم دست یابی به سرعت های بیشتر را ممکن کرده است. در ادامه و در مقاله پیش رو از آمپلی تک در موردLTE و نحوه عملکرد آن توضیح خواهیم داد. هدف ما بررسی این مطلب است که باند فرکانسی LTE چیست و چگونه کار می کند؟

منظور از باند فرکانسی LTE چیست؟

این مفهوم در حقیقت مخفف (Long Term Evolution )  است که  معنی و مفهوم تکامل دراز مدت را دارد. در واقع از 4G به بعد شاهد یک تغییر نسل اساسی و ایجاد استاندارد بین المللی در فناوری های موبایل هستیم. مهم ترین تفاوت نسل با نسل های قبل را باید در فرکانس و پهنای باند کاری آن جستجو کرد. LTE از دو مسیر رادیویی مجزا برای ارسال و دریافت از دکل مخابراتی به دستگاه و بالعکس استفاده می کند. به هنگام دریافت از سیستم موسوم به OFDAM (تقسیم متعامد بسامد با دسترسی چندگانه) استفاده می شود. این مفهوم به صورت چند ورودی و خروجی طراحی شده است. استاندارد باند فرکانسی LTE را اصطلاحا 4 در 4 پیاده سازی می کنند که عدد اول تعداد آنتن های ارسال و عدد دوم تعداد آنتن های دریافت کننده را نشان می دهد. تقویت آنتن و تقویت کننده آنتن موبایل امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. عمده دلیل آن به خاطر افزایش میزان کارایی می باشد. از این رو لازم است تا در ارتباط با انواع تقویت کننده آنتن موبایل اطلاعات دقیقی کسب شود. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق دارید می توانید با متخصصان ما در آمپلی تک همراه شوید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید شیوه پیاده سازی است. در حقیقت باند فرکانسی LTE برای روند پیاده سازی نسل چهارم به دو روش پیش برده می شود. این روش ها با عناوین FDD و TDD شناخته می شوند. هر کدام از آن ها ویژگی ها و مدل های خاص خود را دارند. بر مبنای این روند ها و ویژگی ها است که پیاده سازی صورت می گیرد.

ویژگی نسل چهارم(4G) ارتباطی

تقویت آنتن 4G در تعریف ویژگی های نسل چهارم ارتباطی تلفن همراه نیز گفته شده است که کاربر باید فعالیت بالا به عنوان مثال در ماشین یا قطارهای سریع السیر حداقل به اینترنتی با سرعت 100 مگابایت بر ثانیه و در سرعت پایین هنگام پیاده روی و یا منزل به سرعت یک گیگا بایت بر ثانیه دسترسی داشته باشد. نسل چهارم همراه (LTE-4G) راه حلی جامع بر مبنای ip جهت انتقال صدا، تصویر و داده است. این روند بر پایه اصل(هر جا و هر زمان) داده ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل های قبل در اختیار کاربر قرار می دهد.

سرعت در LTE نسل چهارم

از لحاظ تکنیکی در یک نگاه ساده سرعت بارگزاری و بارگیری نسبت به نسل های قبل بسیار بالاتر است. البته جدا از نرخ داده بالا، تاخیر کمتر در ارسال بسته ها که منجر به کیفیت فوق العاده Volp، ویدئو کنفرانس و سرویس های همزمان می شود. اما هنگامی که در مورد نسل چهارم استاندارد باند فرکانسی LTE صحبت می شود اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود تغییر فرکانس و میزان استفاده از پهنای باند است. در حالی که نسل سوم از پهنای باند 5 مگاهرتز استفاده می کند سیستم LTE می تواند می تواند از کانالی 1.4 تا 20 مگاهرتر پهنای باند استفاده کند. این پهنای باند در مواقعی که فرکانس ها با یکدیگر تداخل دارند به کار می آید. از طرف دیگر زمانی که فرکانس های استفاده نشده زیادی موجود است نیز کاربرد خواهد داشت.

نکته مهم این که بیشتر کشور های آسیایی و اروپایی از طیف از‌ 800 ,1800 و 2600 مگاهرتز برای نسل چهارم استفاده می کنند. هر چند از باند های 850 , 900 و 2100 مگاهرتز نیز در جدول تخصیص نرخ اپراتورها به چشم می خورد.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت آمپلی تک ما به بررسی این مطلب پرداخته ایم که باند فرکانسی LTE چیست؟ این باند در زمینه سرعت در نسل های مختلف اینترنت اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که می توان آن را در زمینه تقویت آنتن دهی یکی از مولفه های اساسی دانست.