دستگاه جمر موبایل

امروزه استفاده از تلفن همراه برای تک تک افراد جامعه از ضروریات محسوب شده و جزء لاینفک زندگی روزمره افراد می باشد. در طول یک شبانه روز شاید میلیاردها تماس تلفنی بین کاربر ها در سراسر دنیا برقرار می شود. یا هزاران ارتباط اینترنتی برقرارمی گردد. به جرات می توان گفت تلفن همراه از یک حالت برقراری تلفن خارج گردیده و به یک کامپیوتر قابل حمل با کارایی زیاد تبدیل شده است. اما در بعضی موارد و مکان ها استفاده از این وسیله ممنوع و یا محدود می باشد. مانند سینماها، سالن های تئاتر،  مناطق نظامی و دیگر موارد. در مقاله پیش رو از آمپلی تک به مسئله به  عدم استفاده از این دستگاه ها در این مکان ها می پردازیم. این که بدون نیاز به برخورد با استفاده از دستگاه های مخصوص این کار را عملی کنیم.

دستگاه جمر موبایل چیست؟

همانگونه که گفتیم در بعضی مکان ها و مواقع امکان برخورد فردی با تک تک افراد برای عدم استفاده از تلفن همراه وجود ندارد. راه حل بهتر و آسان تری وجود دارد و آن هم استفاده از دستگاه مسدود کننده سیگنال می باشد. در اصطلاح به این دستگاه جمر می گویند. دستگاه مسدود کننده سیگنال یا جمر یک سیستم منتشر کننده فرکانس با مقاصد گوناگون است. نحوه کار این سیستم به گونه ای است که با ایجاد سیگنالی هم فرکانس با سیگنال هدف باعث اختلال در کار تجهیزات هدف می شود.

 دستگاهJemmer برای این که بتواند به درستی کار کند در مرحله اول بایستی محدوده فرکانسی خود را به درستی شناسایی کند.‌ سپس با توجه به محدوده فرکانسی و توان سیگنال هدف اقدام به ارسال سیگنال قوی تری با همان طول موج می نماید. دستگاه های ارسال پارازیت یا جمرها از دیرباز برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می گرفته. این نکته قابل ذکر است که مسدود کننده ها یا جمر ها یک پایه ثابت جنگ های الکترونیک به حساب می آیند. دستگاه های جمر را می توان به دو نوع نظامی و عمومی تقسیم کرد. در ادامه در این مورد توضیحاتی خواهیم داد. البته برای تقویت آنتن موبایل می توانید با متخصصان آمپلی تک در ارتباط باشید.

انواع مسدود کننده ها یا جمر

همانگونه که گفته شد این دستگاه ها در دو نوع نظامی و عمومی تولید می شوند که به موارد استفاده هر کدام خواهیم پرداخت:

استفاده نظامی

جمر ها یا مسدود کننده های نوع نظامی دستگاه هایی هستند که مانند تمامی تجهیزات نظامی برای شرایط خاصی تولید می شوند و دارای استانداردهای خاص خود می باشند. به عنوان مثال جمرهای نظامی توان کار در دماهای بالا و یا خیلی پایین و یا رطوبت زیاد را دارند. از این دستگاه ها در مقاصد نظامی گوناگونی استفاده می شود که عبارتند از:

مسدود کننده های باند ارتباطات بیسیم های دستی که در ماموریت های مختلف نظامی مختلف

قابلیت محدود کردن یک یا چند کانال از کانال های بی سیم دستی را دارد.

این جمرها با ارسال فرکانسی هم موج با باند فرکانسی بیسیم ها و استفاده از فیلتر های اکتیو قابل تنظیم این امکان را به وجود می آورد که بعضی از کانال های نیروهای خودی قابل استفاده باشند و بقیه دچار اشکال شوند.

جمر ها یا دستگاه های قابل حمل مسدود کننده امواج موبایل یا تلفن همراه که برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا موقع انتقال متهم ها و زندانی های خطرناک که امکان ربوده شدن در مسیر وجود دارد. یا عملیات تروریستی که احتمال انفجار بمب از طریق ارسال پیام های تلفن همراه وجود دارد. با مسدود کردن خطوط این امکان از تروریست ها گرفته خواهد شد.

جمرهای مسدود کننده باندهای راداری

این مسدود کننده ها با ارسال فرکانس های مختلف جهت مختل نمودن سیگنال های مختلف طراحی شده اند. این نوع دستگاه ها با ارسال فرکانس های اشتباه به سمت رادارها به ایجاد اختلال در کار رادارها پرداخته و آنها را دچار اختلال کنند. لازم به ذکر است که  از جمر ها در موارد دیگر نیز استفاده می شود. مانند اختلال در سیستم های کنترل از راه دور، جمر های اختلال کننده در سیستم های موشکی و دیگر موارد.

مسدود کننده ها و دسنگاه ها جمربرای موبایل و برای استفاده های عمومی

این دستگاه ها نیز موارد مصرف خاص خود را دارند که برخی از آنها عبارتند از:

سینماها و یا سالن های تئاتر دیده شده که در هنگام تماشای فیلم یا دیدن یک تئاتر صدای یک تلفن همراه و یا صحبت کردن تمرکز دیگر افراد را بر هم خواهد زد. برای همین کار در این چنین مکان هایی از این مسدود کننده ها استفاده می شود.

مکان هایی که استفاده از تلفن همراه ممکن است به بقیه افراد آسیب برساند مانند بیمارستان های روانی.

تقویت آنتن موبایل خانگی

استفاده در کارخانجات

 ممکن است در بعضی کارخانجات احتیاج به دقت و هوشیاری بالا باشد و غفلت یک کارگر حادثه آفرین گردد. بنابراین با استفاده از این مسدود کننده ها احتمال حواس پرتی کارگران بر اثر استفاده از تلفن همراه به صفر می رسد.

 مسدود کننده های GPS

 از این نوع مسدود کننده ها معمولا به منظور جلوگیری از رهگیری خودرو توسط سیستم های کنترلی بر روی خودرو نصب می شود.

مسدود کننده کانال های ماهواره ای

این مسدود کننده‌ها با ارسال پارازیت بر روی کانال های مضر ماهواره ای از پخش برنامه های مضر جلوگیری می کنند.

سخن آخر

استفاده از دستگاه جمر موبایل بایستی بر مبنای ضرورت باشد. به گونه ای استفاده گردد که به دیگر اشخاص آسیبی وارد نکرده و موجب مزاحمت گردد. از این رو در این مقاله آمپلی تک ما تمامی موارد را بررسی کردیم.