کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم؟

امروزه برای اتصال تلوزیون و دستگاه های گیرنده ماهواره و گیرنده شبکه های دیجیتال (ستاپ باکس) احتیاج به سیم و کابل مخصوص می باشد که کواکسیال نام دارد. اگر کابل ارتباطی کواکسیال قطع گردد یا آسیب ببیند می توانید با هزینه بسیار کمتری از خرید یک کابل نو آن را مرمت و قابل استفاده دوباره کنید. در مقاله پیش رو از آمپلی تک ضمن توضیح در مورد کابل کواکسیال به نحوه تعمیر و مرمت این نوع کابل در صورت قطع شدن یا آسیب دیدن می پردازیم. هدف ما پاسخ به این سوال است که کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم.

کابل کواکسیال( Coaxal)

نام کابل coaxal از این گرفته شده که دارای کانال فیزیکی است. از طریق آن سیگنال الکتریکی را جابجا می کند. این کانال مشتمل بر هادی فلزی است که لایه عایق و محافظ رسانا آن را پوشانده اند. کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی محافظ دارش می باشد. هسته مسی این کابل دیتا را به سرعت منتقل می کند. بدون آن که تداخلات روی آن تاثیری بگذارد یا بر اثر عوامل محیطی خراب شود. حال که با کابل کواکسیال آشنا شدیم ساختار این کابل را بررسی خواهیم کرد.

ساختارکابل کواکسیال

برای اطلاع از این که کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم، لازم است تا ساختار آن را بدانیم.‌ از لحاظ ساختاری کابل کواکسیال دارای لایه مرکزی است که هادی الکتریکی بوده و عایق بندی دارد.‌ این ساختار باعث می شود سیگنال ها در داخل کابل محصور بمانند و بدین ترتیب از تداخل نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می شود. لایه مرکزی، سیم نازکی است که هم می تواند با صورت ساده و هم به صورت تایید شده باشد. عایق دور این سیم مسی را‌ پوسانده است. بر این عایق لایه شبکه ای و بافته از جنس مس یا فلز قرار دارد. در نهایت تمام این ساختار در ورق عایق بیرونی قرارمی گیرند.

کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم؟

با روش های زیر می توانید برای اتصال کابل اقدام کنید:

کابل ها را به هم وصل کنید

در این روش با استفاده از یک چاقو پوشش پلاستیکی هر دو سر کابل قطع شده را به طول 7 میلی متر شکاف دهید. پوشش پلاستیکی روی کابل را برگردانید تا سیم و غلاف زیرین آن نمایان شود. آن را (پلاستیک روکش) از سیم جدا کنید. سیم ها را به عقب برگردانید. از انتها 7 میلی متر ببرید. غلاف لازم فلزی را جدا کنید و پوشش پلاستیکی شفاف را ببرید. آن را از سیم اتصال بیرون. بکشید. دو سیم اتصال را به هم بپیچید. در این حالت اتصال درست می شود. اگر نمی توانید سیم های اتصال را محکم به هم بپیچید می توانید آنها را لحیم کنید. سیم لخت شده باید 7 میلی متر طول داشته باشد. مقدار کمی گریس سیلیکون روی سرهای قطع شده عایق ها بریزید تا از ورود رطوبت به آن جلوگیری شود. حالا روی تمامی قسمت هایی که از پوشش بیرون آمده را چسپ بزنید.

 کابل کواکسیال قطع شده را با فیش پیچی وصل کنید

با این روش می خواهیم‌بدانیم کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم؟ پوشش پلاستیکی را از جایی که قطع شده به اندازه 2.5 سانتی متر ببرید و جداکنید. سیمهای مسی که بهم بافته شدند از هم سوا کنید. تا حدی که ممکن است برش را در کنار پلاستیک مشکی انجام دهید. فویل فلزی را از روی عایق پلاستیکی بردارید. عایق پلاستیکی شفاف را در راستای لبه پوشش پلاستیکی سیاه ببرید و آنرا از سیم بیرون بکشید. روی لایه های عایق بریده شده گریس سیلیکون بمالید. این کار باعث درزگیری دور عایق ها شده و عمر کابل را بیشتر می کند. سیم اتصال مسی را از سوراخ فیش عبور دهید و آن را به سر کابل عبور دهید. سپس آن را به سر کابل پیچ کنید. سر سیم اتصال بیش از حد بیرون می زند.

برای خرید تقویت کننده آنتن موبایل کلیک کنید

سیم اتصال را به اندازه ای کوتاه کنید که با لبه های فیش یکی شود. اگر سیم اتصال را با زاویه 45 درجه ببرید و پایین قسمت زاویه هم سطح لبه فیش باشد. راحت تر به پورت های کواکسیال داخل می شود. جایی را که کابل و فیش به هم رسیده اند چسپ برق بپبچید تا رطوبت به داخل آن نفوذ نکند. امکان دارد کابل ضرر اساسی ندیده باشد. صرفا بریدگی کوچکی در آن ایجاد شده باشد. در این صورت کافی است آن را با چسب حرارتی مرمت کنید. کابل را بررسی کنید تا اطلاع پیدا کنید عمق آسیب چقدر است. اگر فقط عایق آسیب دیده باشد در این صورت کافی است آن را با چسب حرارتی بچسپانید. بعد از این که مطمئن شدید تمام سطح کاملا با چسب پوشیده شده است کابل را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت آمپلی تک ما به بررسی این مطلب پرداختیم‌که کابل کواکسیال قطع شده را چگونه به هم وصل کنیم؟ بهتر است که برای ترمیم کابل کواکسیال از فرد متخصص این امر و یا نصاب کار تلوزیون استفاده کنید. اگر احتیاج به مرمت داشته باشد و یا تعویض کابل کواکسیال ضروری باشد بهتر است تشخیص آن بر عهده نصاب تلوزیون باشد. در این راستا می توانید با متخصصان ما در آمپلی تک همراه شوید.